actividadesmultimediaartistascontactoenlacesbarconxin
catalð
imatge
exposició

Balandis 2524
Benxamín Álvarez, Xesco Mercé i Marc Vilallonga

Meno Parkas, Lituania

 
 

La Xina A.R.T. és a punt de complir els seus primers vint anys d’existència, la qual cosa ens omple, a parts iguals, d’entusiasme i estupefacció. La Xina A.R.T. és una de les iniciatives més singulars al nostre país. L’any 1997, deu artistes ens vam aplegar per tal de construir un espai d’art al bell mig del Raval barceloní (i ho diem en sentit literal, ja que nosaltres mateixos vam fer les obres per reconvertir l’antiga comissaria de policia nord del barri Xino en una galeria d’art contemporani). El fet que els propis artistes gestionéssim directament què, com i quan mostrar els nostres treballs o els d’altres creadors era una absoluta novetat a Catalunya i Espanya. Hi havia hagut altres experiències associatives culturals, però cap s’havia atrevit a ocupar el territori sagrat de galeristes, crítics o comissaris. La Xina era, doncs, un projecte agosarat en el panorama de la Barcelona post-olímpica que va ser rebut amb expectació i rebombori i, alhora, amb una bona colla de simpàtics mals averanys per part dels nostres nous veïns (galeristes tradicionals) de la nova zona expositiva de Barcelona, que creixia al voltant del nou MACBA (Museu d’Art Contemporani). Sorprenentment, els darrers en baixar la persiana d’aquella zona, i no pas per plegar, si no per traslladar-nos al nostre nou i més gran espai, Raval avall, vam ser nosaltres. Tots els altres havien hagut de plegar.

Vint anys més tard, després d’haver reunit més de trenta membres, fet més de 200 exposicions i presentat més de 300 artistes al nostre espai, podem dir, amb indissimulada satisfacció, que La Xina A.R.T. (misterioses sigles que volen dir Art de Recerca Total) segueix sent un projecte vigent i revolucionari, en uns temps particularment adversos per a la creació i la llibertat. Actualment seguim fent una temporada de 8 exposicions anuals, acompanyades de múltiples activitats culturals paral·leles: La Xina Sona (Cicles de Concerts de músiques contemporànies i del món), La Xina Xinorri (activitats pedagògiques per a infants i joves), Houdini Performance Festival (activitats performàtiques i màgia), La Conxinxina (Revista d’Arts i Assajos, en format paper i digital), Barcelona Emergents (Concurs per a joves creadors) o El Basar del Xino (treball col·lectiu e tots els membres de La Xina que fem un cop a l’any, als voltants de Nadal). I, si tot això és poc, també som membres fundadors de la Xarxa Europea d’Espais de Creació Kanîbal’hopox, juntament amb Meno Parkas i un a bona colla d’espais singulars d’arreu del continent. El primer contacte i intercanvi amb vosaltres va ser a 2008, en la presentació oficial de Kanîbal’hopox a l’Irena Mikuličiūtė Studio–Gallery, A aquest l’han seguin innumerables exposicions, treballs conjunts, simpòsiums i, sobretot, projectes de futur.

Per una d'aquelles felices coincidències, Meno Parkas també celebra els seus vint anys. Quàdruplement contents en celebrar ambdós aniversaris, hem preparat aquest muntatge per celebra-ho com cal. “Balandis 2524” reuneix el treball de tres dels més antics membres de La Xina A.R.T.: Benxamín Álvarez, Xesco Mercé i Marc Vilallonga. El títol fa referència, amés del nom del més d’Abril en el vostre preciós i exòtic (per a nosaltres) idioma, al nombre exacte de kilòmetres que hi ha, a peu, entre Meno Parkas i la nostra galeria a Barcelona. Per aquest nou intercanvi expositiu hem preparat tres grans treballs pel vostre espai. Benxa presenta els seus dibuixos en tintes de colors i bolígrafs aiguats en els quals apareixen curiosos o espectrals personatges. Xesco presenta un projecte de llarg recorregut, el seu particular “Diccionari de mentides”, més de 250 collages sobre plàstic, treballats austerament amb esprais i retoladors. I Marc presenta els seus treballs fets amb tisora sobre vells catàlegs de papers pintats, d’aquells amb els quals s’empaperaven les parets de les cases als anys 70, aconseguint resultats sorprenents Tal com ho resulta l’estranya combinació dels nostres tres treballs, un cocktail cromàtic, alhora lúdic i lúcid, tal com ha volgut ser sempre La Xina A.R.T.


La Xina A.R.T. está a punto de cumplir sus primeros veinte años de existencia, lo cual nos llena, a partes iguales, de entusiasmo y de estupefacción. La Xina A.R.T. es una de las iniciativas más singulares en nuestro país. En 1997, diez artistas nos reunimos para construir un espacio de arte en pleno corazón del Raval barcelonés (y lo decimos de forma literal, pues nosotros mismos hicimos las obras de reconversión de la vieja comisaría de policía del norte del barrio Chino en una galería de arte contemporáneo). El hecho de que los propios artistas gestionásemos directamente qué, cómo y cuándo mostrar nuestros trabajos o el de otros creadores era una absoluta novedad en Catalunya y España. Han habido otras experiencias asociativas culturales, pero ninguna se había atrevido a ocupar el sagrado territorio de galeristas, críticos o comisarios. La Xina A.R.T. era, pues, un proyecto arriesgado dentro del panorama expositivo de la Barcelona post-olímpico que fue recibido con expectación y algarabía y, al mismo tiempo, con un buen puñado de simpáticos malos augurios por parte de nuestros nuevos vecinos (galeristas tradicionales) de la nueva zona expositiva de Barcelona, que crecía entorno al nuevo MACBA (Museo de Arte Contemporáneo). Sorprendentemente, los últimos en bajar la persiana de aquella zona, y no para cerrar, sino para trasladarnos a nuestro nuevo y mayor espacio, un poco más al sur del Raval, fuimos nosotros. Todos los demás habían cerrado para siempre.

Veinte años más tarde, después de haber reunido a más de treinta miembros, realizado más de 200 exposiciones y presentado a más de 300 artistas en nuestro espacio, podemos decir, con indisimulada satisfacción, que La Xina A.R.T. (misteriosas siglas que responden a Asociación de Búsqueda Total) sigue siendo un proyecto vigente y revolucionario, en unos tiempos particularmente adversos para la cultura y la libertad. Actualmente seguimos haciendo una temporada de 8 exposiciones anuales, acompañadas de múltiples actividades culturales paralelas: La Xina Sona (Ciclo de de conciertos de músicas contemporáneas y del mundo), La Xina Xinorri (actividades pedagógicas para niños y jóvenes), Houdini Performance Festival (actividades performáticas y magia), La Conxinina (Revista de artes y ensayos, en formato digital y en papel), Barcelona Emergents (Concurso y exposición para jóvenes creadores) o El Bazar del Xino (Instalación colectiva que los miembros de La Xina realizamos una vez al año, en época navideña). Y, por si esto fuera poco, también somos miembros fundadores de la Red Europea de Espacios de Creación, Kanîbal’hopox, juntamente con Meno Parkas y un buen conjunto de espacios singulares de todo el continente, El primer contacto e intercambio con vosotros fue en 2008, en la presentación oficial de Kanîbal’hopox en el Irena Mikuličiūtė Studio–Gallery. A éste le seguirían innumerables exposiciones, trabajos conjuntos, simposios y, sobretodo, proyectos de futuro.

Por una de esas felices coincidencias, Meno Parkas también celebra sus veinte años. Cuádruplemente contentos por celebrar ambos aniversarios hemos preparado el actual montaje para celebrarlo como se merece. “Balandis 2524” reúne los trabajos de tres de los más antiguos miembros de La Xina A.R.T.: Benxamín Álvarez, Xesco Mercé i Marc Vilallonga. El título de la muestra hace referencia, a demás de al més de Abril en vuestro precioso y exótico (para nosotros) idioma, al número exacto de kilómetros, a pie, entre Meno Parkas y nuestro espacio en Barcelona. Para este nuevo intercambio expositivo, hemos preparado tres grandes trabajos para vuestro espacio. Benxa presenta sus dibujos en tintas de colores y bolígrafos aguados, en los que aparecen curiosos, tiernos o espectrales personajes. Xesco presenta un proyecto de largo recorrido, su particular Diccionario de Mentiras, más de 250 collages sobre plástico, trabajados con austeridad con espray y rotuladores. Y Marc presenta sus trabajos a tijera sobre viejos catálogos de papeles pintados, de esos que se utilizaba para las casas en los años 70, consiguiendo resultados sorprendentes. Tal como lo es la extraña combinación de nuestras tres obras, un cóctel cromático, al mismo tiempo lúdico y lúcido, como lo ha querido siempre ser La Xina A.R.T.


La Xina A.R.T. is about to fulfill its first twenty years of existence, which fills us, equally, with enthusiasm and stupefaction. La Xina A.R.T. Is one of the most unique initiatives in our country. In 1997, ten artists met to build an art space in the heart of Barcelona's Raval (and we say it literally, for we ourselves did the reconversion works of the old police station in the north of Chinatown in a gallery of contemporary art). The fact that the artists themselves managed directly what, how and when to show our works or that of other creators was an absolute novelty in Catalonia and Spain. There have been other cultural associative experiences, but none dared occupy the sacred territory of gallerists, critics, commissioners or curators. La Xina A.R.T. was, therefore, a risky project within the expository panorama of the post-Olympic Barcelona that was received with expectation and excitement, and, at the same time, with a good handful of nice bad omens on the part of our new neighbors (traditional gallerists) of the new exhibition area of Barcelona, which was growing around the new MACBA (Museum of Contemporary Art). Surprisingly, the last to lower the blind of that area, and not to close, but to move to our new and larger space, a little further south of the Raval, we were. All the others had closed forever.

Twenty years later, after having gathered more than thirty members, made more than 200 exhibitions and presented to more than 300 artists in our space, we can say, with undisguised satisfaction, that La Xina A.R.T. (mysterious acronyms that correspond to Total Search Association) remains a project in force and revolutionary, at times particularly adverse for culture and freedom. We are currently making a season of 8 exhibitions at year, accompanied by multiple cultural activities: La Xina Sona (Cycle of concerts of contemporary and world music), La Xina Xinorri (educational activities for children and young people), Houdini Performance Festival (Performance and magic), La Conxinina (Magazine of arts and essays, in digital format and on paper), Barcelona Emergents (Competition and exhibition for young creators) or El Bazar del Xino (Collective installation that La Xina members performed one time each year, during Christmas season). And, if this were not enough, we are also founding members of the European Network of Spaces of Creation, Kanîbal'hopox, together with Meno Parkas and other collectives and spaces across the continent. The first contact and exchange with you was in 2008, at the official presentation of Kanîbal'hopox at the Irena Mikuličiūtė Studio-Gallery. This would be followed by innumerable exhibitions, joint work, symposia and, above all, future projects.

For one of those happy coincidences, Meno Parkas also celebrates its twenty years. Quite happy to celebrate both anniversaries, we have prepared the current exhibition to celebrate it as it deserves. "Balandis 2524" brings together the works of three of the oldest members of La Xina A.R.T.: Benxamín Álvarez, Xesco Mercé and Marc Vilallonga. The title of the exhibition refers, in addition to the month of April in your precious and exotic (for us) language, to the exact number of kilometers, on foot, between Meno Parkas and our space in Barcelona. For this new exhibition exchange, we have prepared three great works for your space. Benxa presents his drawings in colored inks and watery pens, in which they appear curious, tender or spectral characters. Xesco presents a long-distance project, his particular Dictionary of Lies, more than 250 collages on plastic, worked with austerity with spray and felt-tip pens. And Marc presents his works to scissors on old catalogs of wallpapers, of the ones that were used for the houses in years 70, obtaining surprising results. As is the strange combination of our three works, a chromatic cocktail, at the same time playful and lucid, as it has always wanted to be La Xina A.R.T.